Skip to main content

Mario’s Cab: ‘Kleine aanpassing heeft kosten taxiverzekering doen halveren’

De start van een nieuw jaar is vaak het moment waarop een bedrijf een inventarisatie van de kosten maakt. Mario van Emrik, eigenaar van Mario’s Cab, zag een aantal jaar geleden hoe voornamelijk de taxiverzekering een grote kostenpost voor zijn onderneming was. Hij vond dat het tijd werd voor verandering en zag de prijs van zijn verzekering in een korte tijd halveren.

Over hetgeen dat de doorslag voor de verandering heeft gegeven, is hij duidelijk. “De doorslag is altijd de prijs. Ik zit nu al zes jaar in de taxiwereld en toen ik begon werden verzekeringen nog aangeboden voor een vriendelijk prijsje. De kosten zijn in de loop der jaren steeds hoger geworden.” Hij ging op zoek naar een andere verzekeraar, maar dat was in eerste instantie geen succes. “Wat me werd aangeboden, was onder de streep nog duurder dan wat ik al had.”

Van Emrik is door blijven zoeken naar een alternatief voor zijn taxiverzekering en uiteindelijk pakte dit positief uit. “Nu heb ik een verzekering gevonden waarbij ik meer dan de helft voordeel behaal”, laat hij weten. “Ik zag een reclame van Traksi voorbijkomen en ben me gaan informeren over hoe dit werkt. Hieruit bleek dat de prijs aantrekkelijk genoeg was om ermee te beginnen en eigenlijk is het alleen maar goedkoper geworden. Je hebt dit namelijk zelf in de hand, omdat je rijstijl bepalend is voor de hoogte van je polis. Dat komt mij ontzettend goed uit.”

Rijgedragtechnologie en camera’s

Om het rijgedrag van chauffeurs te meten, maakt Traksi gebruik van een zogenoemde ‘black box’ die in de verzekerde taxi’s wordt ingebouwd. Hoewel een betere rijstijl de kosten van de premie lager maakt, hoefde Van Emrik zijn rijgedrag nauwelijks aan te passen. “Ik rij voor 80 procent op de cruise control en hou me eigenlijk altijd aan de maximumsnelheid. Sportief rijden deed ik alleen in bochten nog wel eens. In de app van Traksi zag ik echter dat ik daardoor minpunten kreeg. Dat is het enige wat ik toen heb aangepast’, zegt hij. “Verder rijd ik donkergroen, zoals dat bij Traksi heet. Dit is zo’n beetje de hoogste score en daar ben ik heel blij mee.”

Naast rijgedragtechnologie maakt Traksi ook gebruik van camera’s. Dit was voor Mario’s Cab overigens niks nieuws. “Ik heb altijd al met een dashcam rondgereden. In het verleden heb ik helaas een keer een klein conflict gehad in de taxi en de dashcam heeft op dat moment echt zijn waarde bewezen. Ik kan dus alleen maar benadrukken dat je altijd met een dashcam zou moeten rijden. Je kunt met die camera het tegendeel bewijzen, mocht dat nodig zijn. De camera’s van Traksi werken op dezelfde manier en staan naar achteren en naar voren gericht.”

Inzittenden veilig vervoeren

Van Emrik krijgt nog wel eens opmerkingen over zijn rijstijl van passagiers. “Mensen vragen wel eens aan mij of er niet sneller kan worden gereden. Ze zijn gewend dat taxichauffeurs toch vaak een hogere snelheid aanhouden.” Toch laat hij dit geen effect hebben op zijn rijgedrag en de korting die hij hiermee verdient. “Voor mij gaat het erom dat iedereen veilig van A naar B wordt gebracht.”